Elektrische controle bij de verkoop van onroerend goed
Een elektrische controle is verplicht bij elke verkoop van een onroerend goed in volle eigendom. Dit geldt alleen voor pure verkopen, met uitzondering van overdrachten, verdelingen of verkopen van vruchtgebruik.
Deze wettelijke verplichting is vastgelegd in de nieuwe RGIE (algemene regelgeving voor elektrische installaties) in boek 1, sectie 8.4.2
Bij de verkoop van een woning moet een controle van de elektrische installatie worden uitgevoerd om na te gaan of deze voldoet aan de geldende normen, en dit in alle gewesten. Het controleverslag moet bij de verkoopakte worden gevoegd, ongeacht het resultaat, en wordt door de notaris opgevraagd.
De verplichting tot elektrische controle en de oplegging ervan in bepaalde gevallen is door de FOD Economie, KMO’s, Middenstand en Energie opgelegd om de bewoners te beschermen tegen mogelijke ongevallen als gevolg van verouderde of niet-conforme elektrische installaties. Het doel van de Belgische wetgever is om de veiligheid van de woning en de koper te kunnen garanderen door de koper te informeren over de punten die aan de elektrische installatie moeten worden verbeterd en gecorrigeerd.
Het doel van de elektrische controle is ook om de informatie en veiligheid van elke koper te garanderen.
Alleen een door het Ministerie van Economie erkende en geaccrediteerde controle-instantie, zoals Certinergie vzw, heeft het recht en de bevoegdheid om uw elektrische installatie te controleren. Alleen een erkende controle-instantie, die onafhankelijk is van elke installateur, garandeert de kwaliteit en onpartijdigheid van haar controle.
Na de verkoop heeft de koper een bepaalde termijn om de elektrische installatie in overeenstemming te brengen met de voorschriften. Deze termijn bedraagt 12 of 18 maanden vanaf de datum van de authentieke akte van verkoop bij de notaris.
Naast de verplichting om bij de verkoop van een gebouw een elektrisch controleverslag op te stellen, bestaat er een verplichting om de elektrische installatie van dat gebouw binnen een bepaalde termijn na de ondertekening van de verkoopakte in overeenstemming te brengen met de voorschriften. Deze verplichting tot aanpassing rust altijd op de koper, tenzij anders overeengekomen.
Uw elektrische keuring vanaf
€165
incl BTW
Wat is de termijn voor het aanpassen van de elektrische installatie aan de normen na aankoop van de woning: 12 of 18 maanden?
- Als de elektrische installatie van de woning dateert van vóór 1981 en nooit is gecontroleerd, moet deze binnen 18 maanden na de datum van de authentieke verkoopakte aan de normen worden aangepast. In dat geval kan de koper zelf kiezen welke instantie de installatie na de werkzaamheden opnieuw komt controleren.
- Als de elektrische installatie van de woning van na 1981 dateert of na die datum is gewijzigd of gecontroleerd, moet de aanpassing aan de normen binnen 12 maanden na de datum van de controle worden uitgevoerd. De nieuwe controle moet verplicht worden uitgevoerd door dezelfde controle-instantie (hoofdstuk 6.5. van het RGIE) en (subsectie 9.1.3.2. van het RGIE). Deze periode van 12 maanden kan worden uitgesteld tot de authentieke akte, mits aan bepaalde onderstaande voorwaarden wordt voldaan.
Dit verschil in behandeling is te verklaren door het feit dat elke elektrische installatie van na 1981 geacht wordt te voldoen aan alle voorschriften van de RGIE, d.w.z. aan de normen. De verkopende eigenaar moet in het bezit zijn van een dossier over zijn elektrische installatie en er te allen tijde op toezien dat deze in overeenstemming is met de voorschriften van de RGIE. Als de verkoper niet beschikt over een elektrisch dossier met een conformiteitsrapport dat maximaal 25 jaar geldig is, moet hij een nieuwe elektrische controle (een bezoekrapport) laten uitvoeren om de koper zo goed mogelijk te informeren over de situatie. Als dit rapport niet conform is, heeft hij 12 maanden de tijd om aan de voorschriften te voldoen. Om pragmatisch te zijn, hebben de overheidsinstanties een oplossing bedacht: de koper heeft opnieuw 12 maanden vanaf de ondertekening van de akte en moet opnieuw contact opnemen met dezelfde instantie. De verkoper moet contact opnemen met de controle-instantie en deze op de hoogte brengen van de datum van de akte en de identiteit van de koper, die 12 maanden vanaf de akte de tijd heeft om de elektrische installatie aan de normen te laten voldoen.
In het geval van een installatie van na 1981 en een rapport dat bij de verkoop niet conform is, moet de installatie binnen een jaar aan de normen worden aangepast.
Als het huis niet binnen 12 maanden wordt verkocht, moet er dan een nieuwe controle plaatsvinden?
Het elektriciteitsrapport blijft geldig.
De koper kan bij de FOD Economie een verlenging van 12 maanden aanvragen, die ingaat op de datum van de verkoopakte. De koper moet de erkende controle-instantie op de hoogte brengen van de datum van de akte, de naam van de nieuwe eigenaars en het feit dat de wijzigingen niet door de vorige eigenaars zijn uitgevoerd, zodat hij daar zelf voor kan zorgen.
Prijs van keuring
Uw controle voor de beste prijs. Certinergie garandeert een service met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Maak eenvoudig online uw offerte op maat op basis van uw woning.
Zie keuring prijzen
Een vraag?
Voor meer praktische informatie: